چه میزان توانستیم پیام محرم و صفر رادرک کنیم ؟
چه میزان توانستیم پیام محرم و صفر رادرک کنیم ؟
باز سالی گذشت و دو ماه درعزای سالار شهیدان مراسمات مختلف اعم از نوحه خوانی وسینه زنی ...برگزار کردیم و بر مصائب وارد شده بر آل پیامبراکرم تاسف خوردیم و گریه وناله و استغاثه سر دادیم وسالی دیگر و سالهای دیگر هم اگر فرصتی بود ،همین تکرار خواهیم نمود اما چه میزان در هدف قیام که حضرت امام حسین (ع) درهمین آغاز قیام اصلاح امورامت پیامبر (ص ) اعلام میفرمایند ، تدبر و تعقل بخرج دادیم ؟
اگر توجه داشته باشیم اصلاح و اصلاحات مفهومی است که از آغاز خلقت بوده و تا ابد هم ادامه خواهد داشت اصلاح یعنی حرکت بسوی جلو ، پیشرفت و نهایت کمال که هدف خلقت است و این براساس تغییرات اصولی و منطقی بر مبنای کلان نگری ، دوراندیشی عقلانی در فضای امن وآرام قابل دسترسی است.
اما امت در ادبیات عرب معنی و مفهوم جامعه را دارد وعلیرغم بعضی برداشتهای یکسان ازدو مفهوم جامعه و اجتماع ، درواقع جامعه بزرگتر از اجتماع است ، جامعه برای تشکلها در مقیاس بزرگتر مثل جامعه جهانی مسلمانان ، جامعه ایرانیان و اجتماع برای تشکلها در مقیاس کوچکتر مثلا اجتماع فرهنگیان ، اجتماع هنرمندان و... مورد استفاده قرار می گیرد.
وقتی درکلام امام دقیق می شویم بحث اصلاح امور امت یعنی آگاهی بخشی در خصوص بدعت ها و حق کشی هاو منحرف کردن مسلمانان توسط حکومت فاسد بنی امیه مطرح است یعنی ادامه حرکتی که پیامبر اکرم (ص) با آوردن دین اسلام آنرا در ادامه حرکت سایر انبیاء و اولیا انتخاب نموده بودند و امام (ع ) برای جامعه مسلمانان آنرا مد نظر قرار داده بودند و هدف قیام اختصاص به عراق ، عربستان نداشت چونکه بحث امت یعنی جامعه مطرح بود .
از طرفی دیگرتنها قدرتی که توان مقابله باعقلانیت و تفکر را با تکیه بر احساسات پاک اما ناآگاهانه که تاثیر ان در فریبکاری بسیار بالاتر از ناآگاهی تنها است ، دارد عبارت است از قدرت تزویر و ریا می باشد که همیشه توسط مصلحت طلبان و محصلت گرا ها با سوءاستفاده از احساسات پاک قشر عامه و ناآگاهیشان باعناوین جدید و اغفال کننده جهت مقابله با اصلاحات که موضوعی عقلانی وسازنده و هدف نظام خلقت است ، بکار گرفته شده است ، و از انجاییکه موضوع تظاهر و ریا هیچ سنخیتی با عقلانیت نداشته هرچند در کوتاه مدت برنده است ولی در بلندمدت و جامع نگری محکوم به رسوایی و شکست است و ماکم مصداق آنرا تجربه نکرده ایم .
درنهایت من می خواهم نتیجه گیری از بحث را به عقلانیت و تفکر مخاطب که بهترین است و تنها اختصاص به انسان دارد و می تواند بهترین قاضی باشد ،بگذارم در خصوص اینکه ما آیا محرم و صفر رادرک کردیم ؟ و یا در دوره های بعد درک خواهیم نمود ؟