وبلاگ شخصی حکمت نوراللهی

آرزوی فردایی بهتر برای همه خوبان عالم

وبلاگ شخصی حکمت نوراللهی

آرزوی فردایی بهتر برای همه خوبان عالم

وبلاگ شخصی حکمت نوراللهی
حکمت نوراللهی ، متولد 1349 اردبیل ، متاهل دارای دوفرزند
سوابق تحصیلی :
- دانشجوی دکترای تخصصی کارآفرینی توسعه
- فوق لیسانس علوم اقتصادی 1378
- لیسانس علوم اقتصادی گرایش بازرگانی از دانشگاه علامه طباطبایی تهران سال 1373
سوابق شغلی ومسئولیت ها:
- معاون اقتصادی سازمان اموراقتصادی ودارایی استان اردبیل
- سخنگوی ستاد استانی هدفمند سازی یارانه ها دراستان اردبیل
برای اطلاعات بیشتر می توانیدبه منوی درباره من در بالای همین صفحه مراجعه فرمایید
یک فعال حوزه اقتصادی اردبیل:
پتروشیمی برای اردبیل توجیه اقتصادی ندارد

فعال و صاحب‌نظر حوزه اقتصاد اردبیل گفت: راه‌اندازی پتروشیمی در اردبیل هیچ توجیه اقتصادی ندارد و ما باید روی واحدها با توجیه اقتصادی و مزیت‌دار فکر کرده و روی آنها تامل کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حکمت نور‌اللهی صبح امروز در همایش اتاق فکر محیط زیست اردبیل اظهار کرد: ما به جای آنکه روی مزیت‌های استان در راه‌اندازی واحدهای تولیدی و صنعتی تمرکز کنیم روی واحدهایی تمرکز کرده‌ایم که هیچ مزیتی برای توسعه استان محسوب نمی‌شود و به جای واحدهای پاک و عاری از آلایندگی به سمتی حرکت کردیم تا با راه‌اندازی واحدهایی همچون پتروشیمی که هیچ توجیه و مزیت اقتصادی برای این استان ندارد درصدد ضربه زدن به برخی از مزیت‌ها نیز هستیم.

وی مسئله محیط زیست را مسئله جهانی و تلاش برای رفع معضلات آن را یک حرکت جمعی و گروهی فارغ از هر نوع وابستگی سرزمینی و جغرافیای سیاسی اعلام کرد و گفت: در دنیا به این نتیجه رسیده‌اند تا زمانی که خود مردم با دلسوزی تمام در این عرصه وارد نشوند کار به نتیجه نمی‌رسد و فعالیت‌های اداری و سازمانی نمی‌تواند جوابگوی جلوگیری از تخریب محیط زیست باشد.

این کارشناس حوزه اقتصاد اردبیل به دغدغه‌های مختلف در حوزه محیط زیست جانوری، گیاهی و طبیعی اشاره کرد و افزود: در کشورهای توسعه‌یافته و یا در مسیر توسعه بیش از نیم قرن است که هدف‌گذاری‌های درست در حوزه محیط زیست و در مسیر پایداری این مسئله است تا به هر شکل ممکن بتوان نتایج مطلوبی را در این بخش به دست آورد.

نوراللهی بیان کرد: ما در حال حاضر به رغم آنکه در صنعت شاهد توسعه و پیشرفت‌های گسترده‌ای بودیم ولی به جای آنکه صنایع پاک همراه با ارزش افزوده بالا مدنظر ما باشد بیشتر به راه‌اندازی صنایع آلاینده همچون کارخانه سیمان و یا پتروشیمی‌ روی آورده‌ایم که به معنای واقعی در آلایندگی فضای زندگی بسیار تاثیرگذار هستند.

وی ادامه داد: در این استان نیز با راه‌اندازی کارخانه سیمان که آلایندگی آن به حدی است تا 20 کیلومتر شعاع این کارخانه نمی‌توان به خوبی نفس کشیده و به رغم آنکه این کارخانه برای بیش از 300 نفر ایجاد اشتغال کرده اما ضرر و زیانی که به محیط زیست استان وارد کرده غیرقابل جبران و رقم آن نیز غیرقابل احصا است.

این کارشناس حوزه اقتصاد اردبیل با انتقاد از برداشت‌های بی‌رویه مواد معدنی گاه بدون مجوز و همچنین تخریب کامل محیط زیست یادآور شد: باید دلیل این مسئله روشن شود که چرا ما به دنبال صنایع ‌آلاینده همچون ذوب‌آهن و یا پتروشیمی رفته‌ایم در حالی که خود پتروشیمی در صورت راه‌اندازی در اردبیل مصرف آبی معادل مصرف صدها هکتار اراضی را دارد در حالی که این واحد تولیدی آلاینده بوده و هیچ توجیه اقتصادی ندارد در حالی که رونق کشاورزی به تقویت بیشتر اقتصاد استان کمک می‌کند.

نوراللهی با اشاره به برخی کلنگ‌زنی‌ها از جنس نگاه خودبینانه و فاقد پشتوانه علمی در سال‌های گذشته در این استان عنوان کرد: در بهبود شرایط زیست محیطی در استان اردبیل اتاق فکر شکل گرفته با همکاری مجموعه‌های غیردولتی و مردم نهاد می‌تواند تلنگری بر حرکت‌های راستین در این حوزه باشد تا جلوی نگاه تخریبی گرفته شود.

وی بزرگترین مزیت استان اردبیل را در حوزه گردشگری اعم از جذب توریسم داخلی و خارجی یادآور شد و افزود: اگر امروز واحدهای تولیدی و صنعتی ما نظیر سبلان پارچه، ذوب‌آهن، اتوبوس‌سازی و .... که اغلب صنایع دهه 1950 هستند به خواب خرگوشی رفته‌اند بهترین فرصت است تا صنعت گردشگری رونق گرفته و بتوانیم با توجه به شرایط آب و هوایی،‌ اقلیمی و جغرافیایی استان اردبیل در جذب گردشگران خلا به وجود آمده را برطرف کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، صاحب‌نظر حوزه اقتصاد اردبیل در پایان سخنان خود ضرورت به ثمر نشستن طرح‌های گردشگری را با نگاه واقع‌بینانه و به دور از هرگونه نگاه کارشکنانه یادآور شد و گفت: همه باید در این حوزه پای کار بیایند و اجازه ندهند تا امر توسعه پایدار استان با صنایع معقول و صنعت گردشگری به تاخیر و تعلل بیفتد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی